Family roll out! – or sail out! 

Det blir to bloggposter på en dag. Slik går det når man tar seg fri en dag. For å forklare hvorfor jeg velger å lage en per dag så er det fordi jeg lager fotobok om vinteren. Da bruker jeg bloggen både til å huske og ikke minst legger jeg teksten inn i fotoboka. Så da må jeg jo ha en per dag såklart. 

Usedvanlig tidlig til å være oss sto vi opp lørdag morgen – mor hadde lagt alle håndklær og badetøy pent i stabler. En stabel til hver. Man måtte faktisk selv stappe bunken ned i bagen sin. Tenk det. Det ble frokost på fjøla – leverpostei fra hjemlandet. Så sto vi klare ved den digre porten. Og guttungen ruller først ut mens han erklærer «Family! Roll out!» – slik han pleier å gjøre. Vi må ha tråkket på ganske bra – for aldri før har vi kommet oss så kjapt inn til byen. Det kan nok komme av at det var tidlig og mye mindre trafikk også. 

Båten lå og ventet på oss. Den het Agios Dimitrios. Det var en perfekt sommerdag med sol fra klar himmel og lite vind. Og vi var først ombord. Da kan dere velge de beste plassene sa Maria som vi hadde truffet kvelden før. Jannis styrte båten og med seg hadde han også ei søt jente som jeg dessverre glemte navnet på. Crewet var unge og pene og veldig høflige. De pleide aldri å seile med fler enn max 25 passasjerer. Så jeg må innrømme at jeg forventet at vi skulle bli fler enn tolv. Men med oss fire, et tysk ektepar og to familier av ukjent nasjonalitet på tilsammen seks seilte vi ut av havnen. Vi fordelte oss raskt. Vi lå på madrassene under presenningen på dekk og nøt skyggen, tyskerne satt frempå dekk og de to familiene satt bak styrehuset. 

Bildet er stjålet fra TripAdvisor. Jeg hadde ikke med meg drone selv.


Det var så vakkert, så fint, så avkjølende med den varme brisen på dekk. Jeg må innrømme at jeg et øyeblikk følte meg litt som farao som lå under solseilet og cruiset nedover Nilen. Umiddelbart etter avgang ble det servert juice og croissanter og vi følte oss så til de grader tatt vare på. Det som overrasket meg der vi seilte ut fra Lefkas By var at man hadde plassert byens søppeldynge ved innseilingen til byen. Det var ingen tvil om at det var en søppeldynge – lukta var ikke til å ta feil av. Ei heller alle fuglene som kretset over eller berget med søppel som lå der. Heldigvis kom vi kjapt forbi og kunne nyte igjen. 

Første stopp på turen var på øya Meganisi – og Papanikolis grotte. Alle greske destinasjoner må ha en grotte – og så også her. Den var diger! Visstnok skal man ha skjult en hel undervannsbåt her inne under 2. Verdenskrig. Mannen hadde vært så genial og kjøpe dykkermasker til hele familien kvelden før og nå hentet han dem frem og delte ut. Hurra for mannen! Det er først når man får tittet under overflaten man innser at man faktisk svømmer blant massevis av fisk. Her oppe hvor vi befinner oss er de 5-10 centimeter store, men langt der ned er de i middagsstørrelse. Middag for fire, faktisk. Og oppe i taket i hulen fløy flaggermus. Det hele er en opplevelse som man bare må lagre og ta med seg til de kalde vintermånedenDen tyske damen har forøvrig en dykkermaske jeg aldri har sett maken til. Den er rosa og dekker hele ansiktet og har en snorkel som er så fancy at jeg først ikke skjønner at det er en snorkel. 


Når alle er fornøyde med badingen så putrer vi langs kysten av denne vakre øya og til havna til en landsby som heter Spartochori. Det er mulig å gå en sti opp til toppen der landsbyen er, eller man kan velge å henge nede på stranda der det ligger en strandbar. Turen opp til landsbyen er utenkelig i varmen. Det blir slush og is på strandbaren før vi går på stranda og dykker litt mer. Liker man å se på fisk under vann er det virkelig et yrende liv der nede. 

Fem minutter for seint kommer familien løpende tilbake til båten som ligger og venter på oss. Vi forflytter oss ikke særlig langt. Bare så lang tid som det tar for en voksen kvinne å skifte fra våt bikini til tørr bikini. Så slår de ut badetrapper igjen utenfor den nydeligste stranda. Å bytte tilbake til vått er uaktuelt så da blir jo også bikini nr. 2 våt. For selvsagt må man bade! Jannis slenger ut noen baderinger og madrasser til sine storfornøyde passasjerer som ligger rundt båten og dupper. Family Swim in! Vi svømmer inn til stranda og sitter og nyter synet av de turkise vannet og den flotte båten «vår». Synd man ikke har vannfast kamera med. 


Innen en voksen kvinne har skiftet fra vått badetøy til tørr underbukse og BH ropes det ut at lunsj er servert – ombord. Varm lunsj – en rett jeg dessverre ikke lærte meg navnet på, men som kunne minne om lasagne bare at pastaen var pastarør i bunnen, et tykt lag med krydret kjøttdeig og toppet med en kremaktig ost. Det var salat, feta, tsatziki og brød til. Samt at det var vin, brus og vann å drikke. Vi satt sammen med det tyske paret. De var direkte tunge å prate med. Han behersket åpenbart dårlig engelsk, og vi er elendige i tysk. Hun var sjenert og lite snakkesalig. Så vi bablet i vei selv om G20 toppmøte i Hamburg og demonstrasjoner og hvor fint det var på båtturen. 

Etter lunsj var det mer bading. En voksen kvinne (meg) hopper inn i vått badetøy og spretter uti igjen. Jeg er blitt god til å skifte. Etter badet lå vi og peset under presenningen og håpet båten snart skulle gå. Ungene sovnet og selv lå jeg i vått badetøy og orket ikke å skifte enda en gang. Da motoren startet så sov hele familien. Family sleep out! Vi våknet av at vi stoppet på det som fremsto som et Sydhavsparadis. Jeg har sjekket kartet og ser at det er et sted som heter Gerakas som lå på fastlandet. Denne stranda kunne man utelukkende komme til med båt. Hopp og sprett så var familien i vannet igjen. Så fantastisk nydelig det var. Ord blir liksom litt fattige av slik skjønnhet. 



9 timer etter avreise seilte vi inn i havna i Lefkas igjen. Søppeldynga var et fint landemerke – da visste vi hvor langt det var igjen og kunne begynne å pakke bagene våre. Og vel i land førte mannen oss med stødige skritt mot nærmeste pizzeria. Det var solgangsbris og skikkelig vind. Men damen på restauranten insisterte på at vi måtte ha på papirduk – og mens alle holdt fast duken klarte hun endelig å få satt på klypene så den ble liggende. Pizza var akkurat det riktige. God mat. 

Det er åpenbart at lørdag er festdag. Her kom lokalbefolkningen krypende frem fra husene sine iført sine fineste kjoler og sko. Ja, det var damene altså – mennene så mer vanlige ut. Ungene har innført kodeord for rare sko og rare klær. Rare sko er rød sokker. Vi så opptil flere som vaklet forbi i det som må oppfattes som «røde sokker». For når skoene er så høye at de ser ut som de subber avgårde på stylter så blir det kort og godt litt latterlig. Hver gang vi er i Hellas pleier vi å få med oss et bryllup. Også denne gangen. På vei tilbake til huset syklet vi gjennom et bryllupsfølge. Bruden hadde så utrolig nydelig kjole, og jentungen erklærte tørt at dersom hun hadde hatt en så fin kjole ville hun aldri latt den slepe i grusen slik bruden gjorde. 

Stive av salt og svette kom vi tilbake til huset og jeg hadde allerede fått av meg fillene da guttungen ropte på meg fordi eieren av huset satt ute og ventet på meg. Shit! Jeg hoppet tilbake i tøyet – gjorde et mislykket forsøk på å ta på kontaktlinsene og endte med å gå ut med saltvannshåret rett til værs og solbriller med styrke. Jeg visste allerede hva han ville for vi har mailet litt frem og tilbake. Han får ikke belastet oss for leien siden MasterCardet gikk ut på dato i juni og jeg ikke får lagt inn det nye kortet. Men litt fiks og triks så ordnet det seg. Jeg som egentlig bare ville være i fred og få dusje ble sittende i godt over en time utenfor huset og prate med huseieren. Det var utrolig hyggelig, og vi fikk oss en god prat om Odyssevs og oliventrær og katter. Fine fine dagen! 

Legg igjen en kommentar

