Observasjoner på en strand – og på en marina for rikinger

Det så lenge ut som fredagen skulle bli en chilledag igjen! Det ble liksom mye bading og sløving og ikke minst kattemating. Vi har nå 4 katter – etter at Antonsen også bragte Kristoffersen til huset. Kristoffersen er en temmelig høygravid ung dame med stor appetitt. Jeg mistenker at de er en søskenflokk hele gjengen fordi de har ganske lik størrelse og farge. Og det er lite konkurranse i matfatet – de trekker seg tilbake pent og høflig og lar den andre få spise. Unge er de i hvert fall. Så unge at jeg tenker det er ille at lille Kristoffersen snart skal føde siden hun bare er barn selv. 

Men herlighet, vi kan ikke bare sløve. Mannen og jeg kastet oss på syklene våre og syklet til den lange stranda. Vi syklet til enden bare for å innse at stedet der stien vår kommer ut sannsynligvis er det beste stedet. Badet var vidunderlig. Å bade her i Hellas er som å bade i et enormt og glassklart og turkis basseng. Bare at det er mye deiligere. På denne siden av stranda er det vindsurferne som holder til. Kiterne er lenger ute på høyresiden. Vi lå der og kikket og kommenterte. Særlig imponert var vi over ei spinkel jente i kort, rosa våtdrakt. Hun kom bestemt ned på stranda med brettet under armen. Hun klikket sammen seil og brett og whatever med effektive bevegelser og spaserte ut i vannet med sakene. Her stilte hun seg elegant på brettet og føyk utover så elegant og ledig at vi bare måtte bøye oss i støvet. Ikke alle er like elegante. Men det er jo de andre som er morsomst for to med vår humor.


Å ligger der i sanden på håndkle burde ikke være så deilig. Men det var det visst likevel. Jeg dormet bort med noen kjeftende italienere i bakgrunnen. Og våknet av brennende sol, og fant min kjære sovende ved min side. Jepp, alle vet hva det koster å sove på stranda. Solbrenthet! Vi hadde brukt de siste restene av solkremen på ryggene våre, og der lå vi på rygg og sov!! Heldigvis gikk det bedre enn vi fortjente. Men litt røde var vi. 

Vi tok en av de strandrestaurantene vi ikke hadde prøvd før. Ruslet inn og satte oss på det ytterste bordet så vi kunne fortsette å nyte synet av det turkise havet. Fra skyggen. Når jeg sier strandrestaurant så er det egentlig litt for flott betegnelse. Det er egentlig bare et inngjerdet område med en samling bord og plaststoler under en markise. Servicen var særdeles elendig og utvalget av mat var sterkt begrenset. Da vi endelig hadde bestemt oss for Moussaka så hadde de ikke det. Vi endte med pasta bolognese og helt ærlig så lager jeg den selv veldig mye bedre. Ungene kom syklende bort og sluttet seg til oss. De var sultne, men fant ingenting de hadde lyst på i den slunkne menyen. Og det var jammen bra, for det viste seg at de ikke tok kort – og vi hadde bare med oss en ussel 20 euro. Det kostet 21 euro, men fikk lov til å slippe oppvasken likevel. Mannen syklet over med resten pluss litt tips etterpå – samtidig som han kjøpte takeaway burger til den sultne guttungen. Jentungen hadde spist halvparten av min pasta og var fornøyd. 

På kvelden måtte vi inn til byen og kjøpe solkrem. Ingen tvil om det. Samtidig måtte vi ha øyedråper til en jentunge med såpass vondt øye at hun ba om å få lapp på øyet så hun slapp å ha det åpent. Sykkelturen våre er virkelig en glede for meg. Jeg kan ikke huske at jeg noensinne har kost meg så mye på sykkel. Men vi sykler altså på rekke og rad. Guttungen sykler alltid først fordi han har best stedsans og mannen sykler alltid sist fordi han er opptatt av å holde flokken sin samlet. Jentungen og jeg har ingen bestemt orden. Det er så vakkert der vi sykler at jeg får lyst til å bryte ut i jubelsang! Jeg nøyer meg med å nynne «Brelett-sangen» for meg selv. 

På første og beste apotek stormer vi inn og jeg viser frem min flaske med norsk kloramfenikol og en datter med lapp for øyet (egentlig et slikt forbindingsplaster). Han er ikke så god i engelsk, men han skjønner hva vi trenger og finner frem det som trengs. Jublende går vi ut med de edle øyedråper samt en flaske sterilt øyeskyllevann. 

Vi rusler langs bryggene og marinaen og beundrer båtene som ligger der. Dette er virkelig en svær marina og fete luksusseilbåter ligger på rekke og rad. Og innimellom finner man de doble seilbåtene – luksus-katamaranene med danseplass i kabinen. Slike båter ser man knapt hjemme (trolig fordi bryggeplass er så dyrt), men her er de tungt representert. Vi konkluderer med at mange av disse båtene må være utleiebåter. Ja, også er det selvsagt yachtene. Vi ser noen av dem også. Gjerne med unge og vellykkede mennesker som sitter og koser seg på akterdekk. Vi begynner å fable om å eie en seilbåt selv. Men heldigvis lander vi den drømmen kjapt. Vi kan ikke seile! Og for å kjøpe en seilbåt må vi selge hytta – og det kommer ALDRI på tale. 


Men en båttur ville vært stas. Vi har tittet litt hos de som selger båtturer i gågata. Men båtene ser ikke «koselige» ut. De ser ut som små ferjer! Fyren som viste meg bilder av båten viste meg en salong der man kunne sitte og kose seg underveis. Det lignet mistenkelig på interiøret på danskebåten for 20 år siden! Selgeren forsikret meg at INGEN båtturer gikk fra Lefkas – kun fra Nidri. Og da måtte vi i tillegg altså ta bussen fra Lefkas til Nidri tidlig om morgene – for så å ta ferje sammen med 200 andre. Så mens vi går der og drømmer om seiling og båt dukker det opp noe som kan ligne en luftspeiling. I hvert fall svaret på våre drømmer. En vakker to-master av en skute ligger og dupper langs brygga og en enkel plakat sier at her kan man få bli med på cruise fra Lefkas. En hyggelig gresk jente sier at de skal seile i morgen, at det ikke er mange som skal være med – og at det er plass til oss. Vi slår til og får attpåtil rabatt! Glade rusler vi inn i solnedgangen i visshet om at selgeren i gågata tok feil (alternativt løy) og vi skal på tur!

Legg igjen en kommentar

