Hattemann og eldgamle oliventrær

Min mann har kjøpt seg hatt! En stråhatt sågar. Når han sitter under oliventreet sitt og leser bok så ser han ut som en klassisk engelskmann. Jeg syns han er ganske kjekk med hatt, faktisk. Boka han leser er av den kjedelige sorten – men helt innertier for ham. Historien om en mann som kjørte Tiger-tanks under 2. Verdenskrig. Han påstår at stråhatten er mer luftig enn den gamle capsen han har hatt med seg på ferie de siste 7 årene. 


Vi sov lenge dagen etter den fine båtturen. Men våknet av kirkeklokker og høy mannssang. Hvor den kirken er vet vi ikke helt, men du verden som de synger. Hadde jeg ikke visst bedre ville jeg trodd det var bønnerop. 

Det er virkelig godt og varmt på terrassen i dag. Lufta står omtrent stille og det er nok godt over 30 grader. Så spørs om det blir så mye skriving. Da er det sannelig flaks at det heller ikke skjedde så mye i går. For jeg kan jo bare nevne i fleng. Herjing i poolen, lesing i en bok som jeg tror jeg kanskje må gå fra på grunn av manglende engasjement, soving under oliventreet. 

Men ja, oliventrær! Vi har et 400 år gammelt oliventre her i hagen vår. Det er et skikkelig digert tre – mye større enn de andre som står rundt. Hvorfor jeg vet at det er så gammelt er fordi eieren fortalte meg at det for noen år siden hadde vært noen forskere her og undersøkt oliventrærne. Og treet «vårt» er anslått til å være 400 år og ergo et av de eldste på øya. De andre som også ser skikkelig gamle ut er bare rundt 250 år og er derfor å regne som ungtrær. Man må nok minst være 4-5 mennesker for å ta rundt treet. 


Eieren har totalt 15 trær. 8 står på området inntil hagen vår. 4 står i hagen vår og de andre står sannsynligvis i hagen til de andre feriehusene han har. Oljen fra de 15 trærne dekker knapt årsbehovet for olivenolje til familien. Han tilbød meg en flaske, men vet ikke om jeg tør ta imot når de har så lite. 

Katten Kristoffersen har adoptert oss. Det gjør meg litt ondt, for jeg tenker det blir leit for henne når vi drar. Hun er rundt huset vårt hele dagen, mjauer og kommuniserer og er enormt kjælen. Den digre magen hennes ser helt sprengt ut. Jeg vil tippe at et katteliv i Hellas er mye kortere enn et norsk katteliv. Det er åpenbart ikke like vanlig å ha katter som får bo inne. Her føder de i hule trær fortalte Spiros meg. 

Jeg oppdaget forresten noe skikkelig flaut i dag. Jentungen har jo øyekatarr og jeg hadde skaffet henne medisin og var kjempefornøyd med det. Det var bare at hun ikke ble noe bedre uansett hvor mye jeg dryppet øynene hennes. Det var da jeg oppdaget at jeg hadde dryppet med salgsvannsdråpene jeg hadde kjøpt for å skylde øynene hennes. Genialt Egon! 

På kvelden dro vi ut på sykkeltur for å jage solnedgangen. Det er så vakkert her og lyset er så fantastisk rundt solnedgangstid. Vi syklet bortover den lange stranda og håpet å finne et sted å slå oss ned. Selv hadde jeg tenkt å sitte i sanda, men mannen var mer luksuriøst innstilt og oppdaget en restaurant vi ikke hadde sett før. Det er altså ikke så livlig her på denne siden vi bor, så jeg overdriver ikke når jeg sier at det er kanskje 6 restauranter totalt. Men stranda er formidabel. Og det en slik strand som brukes av lokalbefolkningen hovedsakelig. Her er ingen kiosker, ingen dusjer, ingen badevakter og ingen selgere som går rundt og maser. De turistene som er her er mest vindsurferne og kiterne. Dog oppdaget vi at denne restauranten hadde noen få solsenger og en dusj. De var bare godt gjemt. 

Og jeg fikk mitt solnedgangsshow. Naturen leverte akkurat som man ønsket. Jeg blir stadig like begeistret over de nydelige fargene som trylles frem på himmelen kveld etter kveld. Det er ikke bare Santorini som leverer praktfulle solnedganger! 

Legg igjen en kommentar

