Ingunns julesangkalender – Luke 1

Det er like godt å si det som det er. Det er ikke sikkert jeg klarer å gjennomføre en 24 dagers streak med julekalender. Men dette har jeg aldri gjort før, så kanskje jeg klarer det.

Jeg vil dele noe som engasjerer meg. Jeg er som man kanskje vet i overkant glad i sang – både å synge selv og høre andre synge. Og nå som det endelig er desember er det tid for julemusikk. Min favoritt julesang er ikke overraskende «O Helga Natt». Original tittel er «Cantique de Noël» og på engelsk heter den «O Holy Night». Den franske komponisten Adolphe Adam skrev sangen i 1847. Derfor kan man også høre sangen omtalt som «Adams julsång».

Mange – inkludert meg selv – mener at den aller beste versjonen er gjort av den svenske tenoren Jussi Björling. Innspillingene er gammel for Jussi døde i 1960. Likevel er det fabelaktig å høre ham synge sin versjon av «O Helga Natt». Han synger så kraftfullt og han har en så enorm stemmeprakt at han har kapasitet til å pøse på med kraft på de høyeste tonene. Når man tror han ikke har mer å gi så legger han inn en crescendo. Å høre ham synge denne sangen gir meg gåsehud langt nedover ryggen, og jeg kan finne på å begynne å gråte fordi det er så flott.

Det er selvsagt mange andre som har gjort strålende versjoner av sangen. Store operasangere som Luciano Pavarotti og Placido Domingo har en særdeles flott innspilling, som man kan finne på Spotify om man søker på Cantique de Nöel (versjonen på YouTube er ikke bra). Jeg syns også brødrene Solli-Tangen har gjort en svært anstendig versjon som ligger på YouTube om man søker på Solli-Tangen og O Helga Natt. 

Men på topp i Ingunns uoffisielle konkurranse finner man altså selveste Jussi Björling.

Legg igjen en kommentar