Den store sneglekrigen

Vi har ikke vært plaget av snegler før, vi. Ikke egentlig. Det er akkurat som de har unngått den frydefulle hagen vår. Men plutselig i år begynte invasjonen. Jeg har selvsagt vært fullstendig uinteressert i temaet sneglebekjempelse og sneglesorter i hele mitt liv. Noe annet skulle tatt seg ut.

Men plutselig så er det altså massevis av feite brune snegler i hagen. Ekle, lange snegler som hvis man tråkker på dem sier splætt (!) og sneglejuicen spruter mellom tærne. Dobbelturk! Og jeg innser at freden er brutt og at vi faktisk er innvadert.

Men jeg er en pingle som ikke liker å håndtere disse dyrene selv. Så jeg ansetter en geriljaansvarlig. 5 1/2 åringen er til salgs. Penger har han ikke sansen for, Pokemónballer derimot…. Så jeg utlover en belønning på 1 krone per snegle – 30 snegler gir én Pokemónball.

Vi bruker en gammel lekebøtte der sneglene blir samlet. Og hiver på salt med jevne mellomrom. Oppi bøtta ligger det altså en ekkel brun grøt av døde snegler. Og som lokk ligger det en gammel sandsil. Så vi slipper å se gørra. Jeg har valgt å la være å følge med på denne fascinerende kjemiske prosessen der levende snegler blir forvandlet til seigt slim.

Det gikk sakte med innsamlingen til å begynne med. Han brukte 2 uker på den første Pokemónballen. Men så kom regnet og på to kvelder hadde han samlet 2 baller. I går på St.Hans-aften hadde vi dessuten gjester med barn på besøk. Gjestebarna forsto raskt konseptet og gikk inn for oppgaven med dødsforakt. Da de gikk måtte vi betale ut 70 kroner i cash siden vi var utsolgt for Pokemónballer.

Nå kjenner jeg at jeg er ørlite grann bekymret. Betaler jeg for bra? Risikerer jeg økonomisk ruin nå? Hvor mange snegler kan jeg risikere å måtte betale for? Og kan det muligens bli litt for mange Pokemònfigurer her i huset? Faktisk begynner jeg nå å føle at vi er en smule invadert av Pokemón.

One response to “Den store sneglekrigen

  1. Her trengs invasjon av piggesvin! Det må være et underskudd av dem i området ditt. Kanskje det finnes en piggesvin-formidling? Til høsten, etter barselsesongen deres gjør du klart en stor løvhaug og henter et par snile-gnafsere hos formidlinga. Hvis ikke piggesvinformidlinga eksisterer er idéen herved kastet.

Legg igjen en kommentar

